صنفی

مدیر چاپ معاصر: حضور تازه‌نفس‌ها برای احیا صنعت چاپ کشور

گفت و گو با محمدتقی قدس‌الهی مدیر چاپ معاصر

مدیر چاپ معاصر: نسل گذشته و پدران صنعت چاپ هم‌اکنون پیر شده‌‌اند و نیاز به حمایت نسلی تازه‌نفس و آگاه دارند. پسرانی که صنعت چاپ را از پدر به ارث برده‌اند باید هم‌اکنون با دانشی جدیدتر آن را تا رسیدن به قله‌های رفیع موفقیت همراهی کنند. نبود نیروی کارآمد و زبده یکی از مواردی است که صنعت چاپ کشور ما از آن رنج می‌برد.

محمدتقی قدس‌الهی مدیر چاپ معاصر است. وی درباره وضعیت بازار چاپ در سال‌های اخیر به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: صنعت چاپ کشور این روزها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، از قیمت سرسام‌آور مواد اولیه تا فرسودگی صنعت چاپ کشور. تعاونی چاپخانه‌داران در گذشته کاغذ، مقوا و مرکب را با قیمت مناسبی در اختیار چاپخانه‌ها قرار می‌داد چراکه از حمایت دولتی برخوردار بودند؛ اما متأسفانه به دلایلی این امکان از آنان سلب شده است.

مدیر چاپ معاصر در ادامه اظهار داشت: قیمت مرکب از اسفندماه سال گذشته دو برابر شده است و این در حالی است که مجموعه بنده با یک شرکت بزرگ قرارداد بسته و دیگر نمی‌تواند تغییری در قیمت‌ها اعمال کند چراکه اعتبارش زیر سؤال می‌رود، به همین دلیل مجبور شدیم ضرر و زیان‌های حاصل از این معامله را از جیب پرداخت کنیم که علت اصلی آن‌هم نبود ثبات در قیمت‌های مواد اولیه به دلیل مشکلات ارزی است.

قدس‌الهی یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت چاپ کشور را در عدم به‌روزرسانی ناوگان صنعت چاپ دانست و افزود: یکسری از کارهایی که در کشور ترکیه انجام می‌شد هم‌اکنون در مجموعه بنده انجام می‌شود. مجموعه ما تا زمانی امکان رقابت با همتای ترکیه‌ای خود را دارد که دستگاه‌های تازه‌نفس دارد؛ تا چند سال دیگر این امکان برای من فراهم است اما بعدازآن باید ماشین‌آلات به‌روز شوند تا از فناوری روز دنیا عقب نمانده و همچنان توان رقابتی داشته باشد؛ این امر مهم نیز تنها با حمایت‌های دولتی مقدور می‌شود.

مدیر چاپ معاصر: تسهیلات برای به روزرسانی لازم است

مدیر چاپ معاصربیان داشت: برای مثال دولت برای چاپخانه‌داران یکسری تسهیلات قائل شود و بگوید ۷۰ الی ۸۰ درصد قیمت ماشین‌آلات را به‌صورت وام پرداخت کنید. در دوره جناب احمدی‌نژاد چنین تسهیلاتی برای چاپخانه‌ها قائل شدند و ما توانستیم تا حدودی به بازسازی و نوسازی بپردازیم. صنعت چاپ نیاز به پوست‌اندازی دارد تا بتواند به حیاتش ادامه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *